Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Menu Style

Cpanel

Szkoła Promująca Zdrowie - informacje ogólne

 

W 2017 roku nasza Szkoła zgłosiła chęć przystąpienia do programu Szkoła Promująca Zdrowie. Jesteśmy obecnie w okresie przygotowawczym.

Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?

Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobre¬mu samopoczuciu,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Model Szkoły Promującej Zdrowie

model

Przedstawiony powyżej model stanowił podstawę do opracowania czterech standardów SzPZ

STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE:

1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkol¬nej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i in¬nych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

Dotychczasowe działania dotyczące promocji zdrowia podejmowane w naszej szkole

-  do pobrania: promocja zdrowia

W oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej, w roku szkolnym 2019/2020 zajmiemy się drugim standardem, tj.:

KLIMAT SPOŁECZNY SZKOŁY SPRZYJA ZDROWIU I DOBREMU SAMOPOCZUCIU UCZNIÓW NAUCZYCIELI I  INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY ORAZ RODZICÓW UCZNIÓW. 

i opracujemy Plan Pracy Szkoły Promującej Zdrowie.

Zespół d/s Promocji Zdrowia:

Małgorzata Chmiel

Beata Gołębiowska

Beata Kuźniewska     

Anna Meslin

Sandra Morawek 

Dariusz Sarnowski

zdrowie

 

 

NAZWA DZIAŁANIA

KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA / OPIS DZIAŁANIA (CELE)

OSOBY UCZESTNICZĄCE
W DZIAŁANIU

 

UWAGI, WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z EWALUACJI DZIAŁANIA

 

Nauczyciele

 

Wnioski wynikające z podjętych działań

Lekcje wychowawcze związane           z promowaniem zdrowego trybu życia       i odżywiania klasy 4-6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia z wychowawcą

klasy: 0-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacja

na korytarzu szkolnym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia

Wychowania

do życia

w rodzinie

 

 

 

Zajęcia wychowania

fizycznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programy prowadzone    w szkole

 

 

Zajęcia psychoedukacyjne

 

 

 

Podczas zajęć wychowawczych

uczniowie przygotowywali prezentacje multimedialne związane                     z promowaniem zdrowego trybu życia, odżywiania.

Wychowawcy przeprowadzali pogadanki na temat nowych trendów w odżywianiu             i trybie życia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia praktyczne

Poświęcone zdrowemu odżywianiu

i bezpiecznemu

spędzaniu wolnego czasu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gazetka               na szkolnym korytarzu poświęcona zdrowemu odżywianiu, formom spędzania wolnego czasu- spacery zajęcia fizyczne, zabawy na świeżym powietrzu

 

Zasady pierwszej pomocy

 

 

 

 

 

Wprowadzanie właściwych sposobów uzupełniania płynów, korzystania

z właściwych

programów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzanie zdrowych nawyków żywienia

 

 

Zapobieganie agresji. Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

Wych. 4-8

Joanna Niwińska

Beata

Kuźniewska

Dominika Breza

Joanna

Dulek

Patryk

Zahaczewski

Jolanta

Okonek

Jadwiga Trzcińska

Ewa

Pilarska

Aneta Wieczorek

Małgorzata Niechwiedowicz

Beata

Janecka

Jagoda

Wieczorek

Katarzyna

Pająkowska – Dabrynin

 

 

 

 

 

Anna

Wierzbowska

Jagienka

Zając

Mariola

Żeromska

Ewa Patok

Magdalena

Szuksta-

Cendrowska

Alicja

Stężka

Paulina

Kulpaczyńska

Małgorzata

Chmiel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joanna

Dulek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beata

Gołębiowska

 

 

 

 

 

Jagoda

Wieczorek

Dariusz Sarnowski

Adrian

Czwojda

Patryk Zahaczewski

Andrzej

Cyperski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anna Meslin

Okazało się, że uczniowie zdecydowanie potrzebują pracy nad poprawą zdrowego odżywiania się. Dzieci mają zakodowane niewłaściwe sposoby przygotowania posiłków. Często śniadanie stanowią czekoladowe wyroby typu Nutella. Ulubionym  miejscem spożywania posiłków poza domem są fast foody. Uczniowie spożywają także dużo słodyczy kosztem owoców i warzyw.

Podczas lekcji wychowawczych uczniowie analizowali Piramidę Zdrowego Odżywiania i Aktywności Fizycznej, omawiali ją wraz z wychowawcą. W ramach ćwiczeń układały w grupach właściwe jadłospisy na cały dzień.

Bardzo ważny punkt zajęć stanowiła dyskusja o zdrowym sposobie życia: długość snu młodego człowieka i jego rola                               w samopoczuciu dziecka. Wychowawcy podkreślali też rolę sportu, ograniczania czasu spędzanego przy komputerze, spacerów             i spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Zajęcia wychowawcze poświęcone zdrowemu trybowi życia i odżywiania stanowią ważny punkt programu wychowawczego.

 

Młodsze dzieci pracowały bardzo aktywnie nad wprowadzaniem zasad zdrowego odżywiania się i bezpiecznych zasad spędzania czasu. Wychowawcy wprowadzają też zasady ekologii.

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej przygotowali prezentacje multimedialne:

- Piramida Żywienia

- Segregowanie śmieci

Przeprowadzili pogadanki „Bezpieczeństwo

w cyberświecie”

„ Zasady bezpiecznego korzystania z placu zabaw , przebywania w sali lekcyjnej i na ulicy”

W klasach 0-3 nauczyciele poprowadzili warsztaty:

- „Przyrządzamy sałatkę jarzynową „        Wiosenne śniadanie”

Wychowawcy zorganizowali akcję

„ Śniadanie daje moc”

Istotne były tez akcje ekologiczne:

„ Sprzątanie świata”

„Zbieranie baterii”

Nauczyciele przypominają o ograniczeniu spożywania słodyczy- racjonalne zakupy w sklepiku szkolnym

Przeprowadzenia zajęć -zdrowe śniadania

„ Wiem, co jem”

 

 

 

 

Gazetka szkolna ma na celu przypominanie uczniom zasad zdrowego odżywiania, proponowanie form spędzania wolnego czasu – zabawy na świeżym powietrzu,

uprawianie sportu, ograniczanie czasu  spędzanego przy komputerze

 

 

 

 

 

 

W ramach zajęć WDŻwR prowadzone są lekcje pomocy przedlekarskiej- ćwiczenia w przeprowadzaniu pierwszej pomocy

 

 

 

 

Nauczyciele wychowania fizycznego konsekwentnie uświadamiają uczniom konieczność przynoszenia na zajęcia wody

nie soków, słodzonych i gazowanych wód.

Przypominają uczniom zasady pożywnego śniadania.

Dbają też  o zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu sportowego.

Dariusz Sarnowski w październiku 2018 roku zorganizował udział Szkoły w „Kinder

+Sport Alternatywne lekcje WF”.

W styczniu 2019 roku pokazał dzieciom aplikację do nauki gry w koszykówkę

„Best Basketball Coach”

 

 

Programy:

 „Owoce w szkole”,

 „Szklanka mleka”

, „Fluoryzacja”- pielęgniarka szkolna

 

Projekt profilaktyczny "Fabryka dziecięcych uśmiechów" dofinansowany z Gdańskiego Centrum Profilaktyki uzależnień. W ramach niego grupa 15 uczniów z klas 0-1 bierze udział w 5  godzinach zajęć terapeutycznych, podczas których prowadzony jest trening umiejętności społecznych i przygotowywane są zdrowe śniadania.

 

 

 

 

Statystyka

Dzisiaj2646
Wczoraj4141
Tydzień12109
Miesiąc37347
Wszystkie1752745

Visitor IP : 3.145.59.187 1 Unknown - Unknown
Powered by CoalaWeb