Szkoła Promująca Zdrowie - informacje ogólne
- Joanna Dulek
- Odsłony: 2593
W 2017 roku nasza Szkoła zgłosiła chęć przystąpienia do programu Szkoła Promująca Zdrowie. Jesteśmy obecnie w okresie przygotowawczym.
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła Promująca Zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobre¬mu samopoczuciu,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Model Szkoły Promującej Zdrowie
Przedstawiony powyżej model stanowił podstawę do opracowania czterech standardów SzPZ
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE:
1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkol¬nej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i in¬nych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Dotychczasowe działania dotyczące promocji zdrowia podejmowane w naszej szkole
- do pobrania: promocja zdrowia
W oparciu o wyniki ankiet przeprowadzonych wśród społeczności szkolnej, w roku szkolnym 2019/2020 zajmiemy się drugim standardem, tj.:
KLIMAT SPOŁECZNY SZKOŁY SPRZYJA ZDROWIU I DOBREMU SAMOPOCZUCIU UCZNIÓW NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY ORAZ RODZICÓW UCZNIÓW.
i opracujemy Plan Pracy Szkoły Promującej Zdrowie.
Zespół d/s Promocji Zdrowia:
Małgorzata Chmiel
Beata Gołębiowska
Beata Kuźniewska
Anna Meslin
Sandra Morawek
Dariusz Sarnowski
NAZWA DZIAŁANIA |
KRÓTKA CHARAKTERYSTYKA / OPIS DZIAŁANIA (CELE) |
OSOBY UCZESTNICZĄCE |
UWAGI, WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z EWALUACJI DZIAŁANIA |
|
Nauczyciele |
Wnioski wynikające z podjętych działań |
|||
Lekcje wychowawcze związane z promowaniem zdrowego trybu życia i odżywiania klasy 4-6 Zajęcia z wychowawcą klasy: 0-3 Informacja na korytarzu szkolnym Zajęcia Wychowania do życia w rodzinie Zajęcia wychowania fizycznego Programy prowadzone w szkole Zajęcia psychoedukacyjne |
Podczas zajęć wychowawczych uczniowie przygotowywali prezentacje multimedialne związane z promowaniem zdrowego trybu życia, odżywiania. Wychowawcy przeprowadzali pogadanki na temat nowych trendów w odżywianiu i trybie życia Zajęcia praktyczne Poświęcone zdrowemu odżywianiu i bezpiecznemu spędzaniu wolnego czasu Gazetka na szkolnym korytarzu poświęcona zdrowemu odżywianiu, formom spędzania wolnego czasu- spacery zajęcia fizyczne, zabawy na świeżym powietrzu Zasady pierwszej pomocy Wprowadzanie właściwych sposobów uzupełniania płynów, korzystania z właściwych programów Wprowadzanie zdrowych nawyków żywienia Zapobieganie agresji. Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. |
Wych. 4-8 Joanna Niwińska Beata Kuźniewska Dominika Breza Joanna Dulek Patryk Zahaczewski Jolanta Okonek Jadwiga Trzcińska Ewa Pilarska Aneta Wieczorek Małgorzata Niechwiedowicz Beata Janecka Jagoda Wieczorek Katarzyna Pająkowska – Dabrynin Anna Wierzbowska Jagienka Zając Mariola Żeromska Ewa Patok Magdalena Szuksta- Cendrowska Alicja Stężka Paulina Kulpaczyńska Małgorzata Chmiel Joanna Dulek Beata Gołębiowska Jagoda Wieczorek Dariusz Sarnowski Adrian Czwojda Patryk Zahaczewski Andrzej Cyperski Anna Meslin |
Okazało się, że uczniowie zdecydowanie potrzebują pracy nad poprawą zdrowego odżywiania się. Dzieci mają zakodowane niewłaściwe sposoby przygotowania posiłków. Często śniadanie stanowią czekoladowe wyroby typu Nutella. Ulubionym miejscem spożywania posiłków poza domem są fast foody. Uczniowie spożywają także dużo słodyczy kosztem owoców i warzyw. Podczas lekcji wychowawczych uczniowie analizowali Piramidę Zdrowego Odżywiania i Aktywności Fizycznej, omawiali ją wraz z wychowawcą. W ramach ćwiczeń układały w grupach właściwe jadłospisy na cały dzień. Bardzo ważny punkt zajęć stanowiła dyskusja o zdrowym sposobie życia: długość snu młodego człowieka i jego rola w samopoczuciu dziecka. Wychowawcy podkreślali też rolę sportu, ograniczania czasu spędzanego przy komputerze, spacerów i spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zajęcia wychowawcze poświęcone zdrowemu trybowi życia i odżywiania stanowią ważny punkt programu wychowawczego. Młodsze dzieci pracowały bardzo aktywnie nad wprowadzaniem zasad zdrowego odżywiania się i bezpiecznych zasad spędzania czasu. Wychowawcy wprowadzają też zasady ekologii. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej przygotowali prezentacje multimedialne: - Piramida Żywienia - Segregowanie śmieci Przeprowadzili pogadanki „Bezpieczeństwo w cyberświecie” „ Zasady bezpiecznego korzystania z placu zabaw , przebywania w sali lekcyjnej i na ulicy” W klasach 0-3 nauczyciele poprowadzili warsztaty: - „Przyrządzamy sałatkę jarzynową „ Wiosenne śniadanie” Wychowawcy zorganizowali akcję „ Śniadanie daje moc” Istotne były tez akcje ekologiczne: „ Sprzątanie świata” „Zbieranie baterii” Nauczyciele przypominają o ograniczeniu spożywania słodyczy- racjonalne zakupy w sklepiku szkolnym Przeprowadzenia zajęć -zdrowe śniadania „ Wiem, co jem” Gazetka szkolna ma na celu przypominanie uczniom zasad zdrowego odżywiania, proponowanie form spędzania wolnego czasu – zabawy na świeżym powietrzu, uprawianie sportu, ograniczanie czasu spędzanego przy komputerze W ramach zajęć WDŻwR prowadzone są lekcje pomocy przedlekarskiej- ćwiczenia w przeprowadzaniu pierwszej pomocy Nauczyciele wychowania fizycznego konsekwentnie uświadamiają uczniom konieczność przynoszenia na zajęcia wody nie soków, słodzonych i gazowanych wód. Przypominają uczniom zasady pożywnego śniadania. Dbają też o zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu sportowego. Dariusz Sarnowski w październiku 2018 roku zorganizował udział Szkoły w „Kinder +Sport Alternatywne lekcje WF”. W styczniu 2019 roku pokazał dzieciom aplikację do nauki gry w koszykówkę „Best Basketball Coach” Programy: „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka” , „Fluoryzacja”- pielęgniarka szkolna Projekt profilaktyczny "Fabryka dziecięcych uśmiechów" dofinansowany z Gdańskiego Centrum Profilaktyki uzależnień. W ramach niego grupa 15 uczniów z klas 0-1 bierze udział w 5 godzinach zajęć terapeutycznych, podczas których prowadzony jest trening umiejętności społecznych i przygotowywane są zdrowe śniadania. |