03/16 2015
Zajęcia socjoterapeutyczne- co to jest?
-
Anna Meslin
-
Odsłony: 1734
Socjoterapia
Zajęcia socjoterapeutyczne mają ułatwić dzieciom: proces socjalizacji, pomóc zaakceptować obowiązujące normy
i wartości, wspierać rozwój osobistyi zmniejszać trudności dotyczące funkcjonowania w szkole. Głównym celem jest wywieranie takiego wpływu na dzieci, aby umiały w pełni świadomie funkcjonować w społeczeństwie, rozwiązywać
własne problemy bez użycia siły oraz rozładowywać swoje napięcie emocjonalne w sposób powszechnie akceptowalny.
Cele szczegółowe zajęć:
- uczeń potrafi komunikować swoje potrzeby;
- uczeń wie w jaki sposób przebiega kulturalna rozmowa;
- uczeń potrafi wyrażać własne emocje, ale także dostrzec, rozróżnić i nazwać emocje pozytywne i negatywne przeżywane przez siebie i innych ludzi;
- uczeń zna sposoby rozładowywania w sposób społecznie akceptowalny swoich stresów i napięć;
- uczeń potrafi wyrazić własne zdanie, powiedzieć „nie” w sytuacjach zagrożenia czy namowy do spożycia alkoholu i innych używek;
- uczeń potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony, umie ocenić sytuacje, w których mógłby ulec namowom otoczenia do spożycia alkoholu czy papierosów;
- uczeń zna podstawowe zasady i normy społeczne (dotyczące funkcjonowania w szkole, w miejscach publicznych tj. teatr, kino, sklep itp.);
- uczeń potrafi dostrzec sytuacje zagrożenia np. bycie pijanym, rannym, napadniętym itp.;
- uczeń zna sposoby skutecznego rozwiązywania konfliktów i próbuje wykorzystywać je w swoim codziennym życiu;
- uczeń zna formy spędzania wolnego czasu, wie jak go zorganizować, by uniknąć chodzenia po blokowisku czy galeriach handlowych;
- uczeń wie, że jest członkiem grupy socjoterapeutycznej, solidaryzuje się z nią i akceptuje obowiązujące w niej zasady;
- uczeń rozumie, że każdy człowiek wyznacza swoje granice dotyczące kontaktu fizycznego i społecznego, które należy szanować;
- uczeń zna zasady i potrafi porozumiewać się „jeżykiem bez przemocy”;
- uczeń wie, że ma prawo do sprzeciwienia się osobom, które naruszają jego granice bez względu na stopień zażyłości relacji (np. rodzicowi, który nadużywa alkoholu i pod jego wpływem chce uderzyć dziecko);
- uczeń wie, gdzie i komu zgłaszać problemy, które pojawiają się w jego rodzinie- zwłaszcza te wywołane przez alkohol.